Biltrafiken i Stockholms innerstad minskade med 41 procent under president Obamas besök. Antalet bilar låg på samma nivå som på 70-talet.
– Färre skulle få hjärt- och kärlsjukdomar med den trafiken, säger Mikael Norman på miljöförvaltningen.
Tomma gator, avspärrningar och lugn trafik. Det var svårt att missa att USA:s president var i stan. Och besöket påverkade självklart antalet bilar i stan, när många lydde polisens råd om att ställa bilen.
I tisdags passerade totalt 276 000 bilar kamerorna som markerar området för trängselskatt i Stockholm. Under onsdagen då president Obama besökte Stockholm minskade trafiken till 189 000 passager.
– Runt 100 000 färre passager. Det är verkligen rekordfå, vi har inte haft en så låg siffra någon dag sedan vi började mätningarna 2006. et är fortsatt lite bilar under torsdagen, säger Eva Rosman, pressansvarig på Transportstyrelsen, till SvD.
När SvD ber henne att gå tillbaka i tiden för att hitta liknande siffror hamnar hon långt bak.
– Man måste gå tillbaka till i mitten av 70-talet för att ha samma volym på trafiken, säger Eva Rosman.
– Folk klarar sig uppenbarligen utan bilen, i alla fall under kortare perioder.
Den minskade trafiken påverkade luftkvaliteten rejält. Enligt Mikael Norman på SLB analys, en enhet inom Stockholms stads miljöförvaltning, minskade kvävedioxidhalterna i innerstaden med 30 procent under onsdagen.
– Det är inte så konstigt med tanke på att trafiken är den största utsläppskällan, säger han till SvD.
Om avgaserna låg på samma nivå även under vanliga dagar skulle det påverka stockholmarnas hälsa rejält.
– Luften skulle bli väsentligt bättre och vi skulle klara alla gränsvärden. Färre skulle få hjärt- och kärlsjukdomar med den trafiken och utvecklingen av barns lungor skulle förbättras, säger Mikael Norman.
I sociala medier har den bilfria innerstaden debatterats flitigt och SvD:s läsare verkar ha uppskattat tomheten.
”Min upplevelse av dagen med president Obamas besök är ett tyst Stockholm. Helt underbart”, skriver Kicki.
Lars Bengtsson menar att den största behållningen med Obamabesöket var att få uppleva staden nästan helt utan bilar. ”Stockholm blev en stad för människor och för människors möten i stället för en stad för bilar, buller, avgaser och tjurrusningar över stadens gator”, skriver han.
”Micke” går ett steg längre:
”Hoppas det blir fler bilfria dagar i stan. Varför inte göra hela stan bilfri permanent?”
källa: SVD.se