Volvos dagar i USA är räknade. 2014 blir sista året för det svenska personbilsmärket på den så viktiga marknaden. Det spår amerikanska analyssajten 24/7 Wall St.
Volvos modeller har hård konkurrens av medellyxiga vagnar från alla större tillverkare som är aktiva på USA-marknaden, inklusive giganter som General Motors och Toyota, konstaterar 24/7 Wall St.
Med en marknadsandel på 0,3 procent, efter att ha tappat 8 procent av sin försäljning under årets första fyra månader, lever Volvo farligt, enligt analytikerna. De menar att Volvos begränsade modellutbud ligger märket i fatet:
”En biltillverkare som inte kan erbjuda ett brett utbud av sedaner, suvar och lättare transportfordon kan svårligen göra framsteg i USA. Volvos modellinje är för liten för att märket ska ha någon chans”, heter det i artikeln, där man även skriver att japanska Mitsubishi är på väg ut från USA.
24/7 Wall St är en nätbaserad tidning som publicerar näringslivsnyheter. Sajten har sitt säte i USA-delstaten Delaware. ”Spådomarna” om vilka tio företag/varumärken som är på väg att tappa fotfästet på USA-marknaden är ett årligen återkommande inslag.
Inför 2013 slog sajten fast att japanska biltillverkaren Suzuki skulle tvingas ge upp sin verksamhet i USA. Detta besannades.
källa: DN.se