Den litauiska färjan Lisco Gloria stod på lördagsmorgonen i ljusan låga på Östersjön. Nästan 250 ombordvarande har räddats sedan den explosionsartade branden bröt ut runt midnatt.
– Hon är övertänd. Allting brinner och det är nästan omöjligt att släcka elden, säger vakthavande vid danska Søværnets Operative Kommando (SOK) till DR.
Lisco Gloria var på väg från Kiel i norra Tyskland till den litauiska hamnstaden Klaipeda när branden utbröt. Eftersom nödläget uppstod på tyskt vatten drogs räddningsaktionen igång därifrån, SOK larmades av tyska kollegor efter midnatt.
Förutom danska och tyska styrkor skickades en svensk räddningshelikopter för att hjälpa till. Men den behövdes aldrig sättas in utan fick återvända obrukad från Kiel.
– Den var tänkt att användas vid evakuering om det var många svårt skadade men den behövdes aldrig, säger Birgitta Rosander från Kustbevakningen till TT.
Enligt Kustbevakningen ska det inte ha funnits några svenskar ombord på färjan.
På morgonen hade fartyget enligt DR:s uppgifter 15 graders slagsida och tog in vatten. Moderna fartyg är dock byggda för att klara sådant rätt länge utan att sjunka.
– Det finns just nu ingen fara för övrig sjötrafik, sade en tysk talesman till Reuters i Berlin.
Någon stor miljöfara ska det inte heller vara.
– Vi vet att det finns 200 ton olja ombord. Men de ligger i tankar som inte fattar eld i första taget, säger SOK-talesmannen till DR.
Olyckan inträffade mellan den tyska nordkusten och den danska ön Langeland, knappt 20 landmil sydväst om Köpenhamn och Malmö.
Stockholm TT