Allvarliga fel på godkända bussar

Minst sju bussar som tillhör Göteborgs Spårvägar har under de senaste månaderna godkänts av Bilprovningen trots att  Buss

Flera bussar som ombesiktigats av Bilprovningen eller på av Swedac ackrediterad verkstad har godkänts trots att åtgärder inte vidtagits och att fel kvarstått.

GP har gått igenom ett stort antal bussar som besiktigats under de senaste månaderna och talat med busschaufförer som kört bussarna tiden närmast efter kontrollbesiktningen.

Många chaufförer klagar över att bussar är behäftade med fel trots att Bilprovningen godkänt fordonen och flera anser att de ackrediterade verkstäderna undanröjer Bilprovningens anmärkningar utan att åtgärda felen.

“Vi följer regelverket”

Men ledningen för Bilprovningen tillbakavisar kritiken.

– Vi följer det regelverk Transportstyrelsen fastställt, säger Benny Örnerfors, produktionschef på Bilprovningen. Problemet är att polisen och vi ibland gör olika bedömningar.

En återkommande stridsfråga är klämskydden i dörrarna. Bilprovningen friar och polisen fäller.

– Vi har en tillämpning och polisen en annan, säger Örnerfors. Ibland ger det olika resultat.

“Svåra att besiktiga”

Örnerfors betonar att Bilprovningen kan göra misstag och felbedömningar.

– Tunga fordon är komplexa och svåra att besiktiga. Men det är vår bäst utbildade och mest erfarna personal som tar hand om dessa besiktningar. De har handböcker som stöd för kontroller och bedömningar men de kan naturligtvis göra fel som alla människor.

Morgan Isacsson, utvecklingsingenjör på Bilprovningen, är bekymrad över den lättsinniga attityden hos många bussföretag till trafiksäkerheten.

– Vi har sett hur personal från bussföretagen torkar motorn ren från olja strax före besiktningen för att dölja oljeläckor, säger han. Vi måste vara säkra på att motorn verkligen läcker för att anmärka på det.

Säkerhetsutrustning flyttas runt

Bussarna som borde ha stoppats95029982511138661932130974305

Enligt Isacsson har företag satt i system att flytta utrustning till de bussar som skall besiktigas.

– Det handlar om brandsläckare, varningstrianglar och annan säkerhetsutrustning, säger han. Bussarna är i trafik utan riktig utrustning 364 dagar om året men den dag fordonet skall besiktigas lyfter man in vad som krävs för ett godkännande.

Isacsson är också bekymrad över kvalitetsbristerna på flera av de verkstäder som ackrediterats av Swedac för att kunna reparera fel och utföra efterkontroller.

– Tyvärr fuskas det mycket i Göteborg, både bland bussföretagen och på verkstäderna. Service och underhåll har inte varit det bästa på de stora bussbolagen i Göteborg men det har blivit bättre.

Bussägarnas ansvar

– Det är fordonsägaren som ansvarar för säkerheten, betonar Isacsson. Vi kontrollerar så gott vi kan att fordonen uppfyller de krav samhället ställer men bussägarna har det fulla ansvaret för sina bussar.

Ulf Nyström

Gp

پیمایش به بالا