Krockkudde på utsidan ska rädda liv

Med sin uppfinning, Pedestrian Protection, och den nya V40-modellen har Volvo återtagit initiativet i bilbranschens säkerhetsarbete och tänker profilera sig som den säkraste bilen på marknaden. Målet, som det formuleras är Volvos egen nollvision; Ingen ska omkomma i en ny Volvo 2020. 

Om bilen krockar med en forgängare tvärbromsar bilen och en airbag slår upp från motorhuven mot vindrutan. FOTO: VOLVO

FOTGÄNGARSKYDD

Det senaste steget i säkerhetsansträngningarna är det unika kombinerade systemet för fotgängarskydd som Volvo kallar Pedestrian Detection and Pedestrian Airbag Technology. Systemet kommer sannolikt inte att minska antalet omkomna inuti Volvobilar, men däremot, förhoppningsvis, antalet dödade eller svårt skadade fotgängare som hamnar i vägen för Volvobilar.

Fotgängarskyddet är utvecklat av Volvo PV och innebär att ifall man råkar köra på en fotgängare tvärstannar bilen och en airbag slår upp från motorhuvens bakkant mot vindrutan och bilens A-stolpar och fångar upp den påkörda fotgängaren.

Än så länge finns fotgängarskyddet bara i den nya V40-serien, men kommer vad det lider i alla nya modeller från Volvo PV, närmast i tur står crossoverversionen av V40, som får heta XC40.

 –Tidigare har vi kunnat inkludera de nya säkerhetssystemen i de modellserier vi redan hade i produktion, till exempel City Safety, kollisionsvarning och dödavinkelvarning, som finns i alla modeller. Men när det gäller fotgängarskyddet kräver det att systemet byggs in redan på konstruktionsstadiet. Det är en integrerad del i bilens struktur som inte går att överföra till andra konstruktioner, säger Volvo PV:s säkerhetsansvarige, Jan Ivarsson.

Vid demonstrationen av systemet framgår tydligt vad han menar. När bilen träffar den stålkonstruktion, som föreställer ett människoben, utlöser sensorerna i fronten krutladdningar i motorhuvens fästen och huven lossnar. Samtidigt utlöses en airbag som sitter placerad framför vindrutan och slår upp som ett U och täcker vindrutans undre del, A-stolparna och torkararmarna.

Meningen är att airbagen ska hindra den påkörda från att falla ner i gatan och skydda huvudet från att slå i A-stolpen. Bakom utformningen av airbag och motorhuv ligger analyser av tusentals riktiga trafikolyckor som bland annat hämtats från Folksams omfattande olycksdatabas.

–Sedan gäller det att omvandla kunskaperna om olyckor till praktisk teknik, som att hur sensorerna ska klara av att skilja ett människoben från en stolpe så att systemet inte utlöser airbagen om man kör på en lyktstolpe, säger Jan Ivarsson.

Många av de säkerhetssystem som Volvo PV nu monterar som standardutrustning eller som kan väljas till som tillvalspaket finns även i flera andra biltillverkares tillvalslistor, men då i allmänhet till hisnande priser.

Även om Volvos fotgängarskydd inte kostar extra utan ingår som en del i grundpriset, har det gjort bilen dyrare än om Volvo valt att avstå. Hur mycket fotgängarskyddet eller de andra säkerhetssystemen som ingår i standardutrustningen kostar kan Jan Ivarsson inte säga:

–Nej det går inte eftersom fotgängarskyddet är en del i själva konstruktionen. De andra standarmonterade säkerhetssystemen är ju en del av vår filosofi som vi räknar med att ska stärka vårt varumärke som den säkraste personbilen och därför går det inte att separera säkerheten från bilen.

Källa: svd.se

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا