Västtrafiks biljettsystem görs om. Den nybildade Kollektivtrafiknämnden har beslutat om en förutsättningslös utredning av priser, biljettsortiment och betalsystem.
– Inte riktigt förutsättningslös, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i Kollektivtrafiknämnden. Vi utesluter kilometertaxa, det vill säga system som bygger på in – och utcheckning.
Sedan Västtrafik införde det nya pris- och betalsystemet 2009 har kritiken varit hård, systemet anses vara svåröverskådligt på gränsen till obegripligt samtidigt som 10 000-tals resenärer tvingats betala för mycket sedan utcheckningen inte fungerat.
Västtrafik har börjat utreda förändringar av betalsystemet. Men Västra Götalandsregionens nybildade Kollektivtrafiknämnd, som blir överrock till Västtrafik, har beslutat att föra en fullständig utredning av en ny “pris- och sortimentsstrategi”.
– Det skall vara enkelt att förstå och att hantera, säger Frick. Det skall finnas färdbevis som passar kunder som reser varje dag, som reser några dagar i veckan eller väldigt sällan.
En särskild arbetsgrupp inom Kollektivtrafiknämnden, med representanter för samtliga partier i nämnden och företrädare för kommunförbunden i regionen, skall dra upp riktlinjerna för det nya systemet.
Därefter skall Västtrafik utreda hur systemet skall utformas i detalj och vilka tekniska förändringar som behöver genomföras.
– Vi kommer att studera hur man utformat prissystemen i Skåne och Stockholmsområdet och gör en internationell utblick, säger Frick.
Mycket pekar på att arbetsgruppen fastnar för en modell med ett fåtal stora zoner som finns i Skåne och Stockholms län.
Men gruppen skall också utreda “flexibla personliga zoner”.
– Det är något som Västtrafiks kundgrupper efterlyst, säger Frick utan att riktigt kunna förklara vad sådana innebär.
Hon hoppas av vissa mindre justeringar eller kompletteringar av nuvarande betalsystem kan genomföras i vinter men tror att det nya betalsystemet inte genomförs förrän tidigast vid årsskiftet 2012-2013.
– Det vore bra med ett nytt system när trängselskatten införs och vi får många nya resenärer i kollektivtrafiken, säger hon. Men jag vågar inget lova.
källa: gp.se