Ikeakopia upptäckt i Kina

En kinesisk möbeltillverkare har öppnat en kopia av ett Ikeavaruhus i sydvästra Kina. Ikea inleder en juridisk undersökning.

– Det är mycket viktigt för Ikea att värna varumärket så att kunderna är säkra på att de verkligen får det som Ikea står för, säger Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea Sverige till DN.se.

 I Kunming city i provinsen Yunnan i sydvästra Kina ligger möbelvaruhuset 11 Furniture. På bilder som publicerats på nätet är det inte svårt att se varifrån företaget fått sin inspiration.

Varuhuset, som enligt nyhetsbyrån Reuters har en yta på 10.000 kvadratmeter och är fyra våningar högt är väldigt likt möbeljätten Ikeas varuhus. På bilderna syns samma blå-gula färger, möblerade rum och liknande skyltning. Till och med de pyttesmå blyertspennorna finns på plats, enligt Reuters.

 Ikea Sverige ser inte med blida ögon på varuhuskopian.

 – Om andra aktörer delvis kopierar våra koncept kan det färga av sig på vårt varumärke, säger hon.

 11 Furnitures kunder påpekar ofta att butiken liknar Ikea men företaget har inte lämnat någon kommentar, enligt Reuters.

 På Inter Ikea Systems, som har hand om de olika franchisevaruhusen i världen, har man precis satt i gång en juridisk undersökning. Syftet är att kontrollera om kinesiska 11 Furniture begått ett juridiskt övertramp.

 ”Inter Ikea Systems ser det som ytterst viktigt att skydda våra intellektuella rättigheter. Det bästa vi kan göra för att förhindra att liknande varuhus öppnar i framtiden är att öppna fler Ikea-varuhus och göra Ikeas produkter tillgängliga för fler människor”, skriver Inter Ikea Systems i ett uttalande.

 Ikea har funnits i Kina sedan 2003 och har för närvarande nio varuhus i landet. Planer finns redan för en framtida expansion. Ännu finns inget Ikea i just den här regionen av Kina.

Källa:DN.se

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا