Affären presenterades officiellt i närvaro av näringsminister Maud Olofsson (C) och statssekreterare Jöran Hägglund vid en presskonferens i Volvohallen.
– Zhejiang Geely Holding Group har säkrat den finansiering som krävs för att slutföra affären. Zhejiang Geely Holding Group har även säkerställt tillgång till betydande rörelsekapital för att finansiera Volvo Personvagnars löpande verksamhet, säger Fords finanschef Lewis Booth.
Men det dröjer innan Geely tar över helt. Parterna pratar nu om tredje kvartalet i år, i stället för som tidigare andra kvartalet. Som förklaring gavs att det är många olika myndighetsprocesser i flera länder som ska klaras av.
Ford och Geely har kommit överens om de svåra frågorna, som hur uppdelningen av teknik mellan Ford och Volvo ska se ut, och hur länge de ska fortsätta att förse varandra med bland annat motorer. Prislappen för Volvo PV hamnar på cirka 13 miljarder kronor, vilket är långt ifrån de 50 miljarder kronor Ford betalade 1999.
– Vi är glada att vi har nått den här överenskommelsen med Ford, vilket ger oss möjlighet att bevara och förstärka Volvos välkända varumärkesarv. Varumärket kommer att att förbli troget sina kärnvärden inom säkerhet och modern skandinavisk design, säger Li Shufu, Geelys ordförande och ägare.
Han framhåller att Volvo PV ska vara ett självständigt bolag med egen ledningsgrupp baserad i Göteborg när affärens genomförande är klart. En ny styrelse ska också tillsättas.
Geely uppger att man har för avsikt att bevara Volvo Personvagnars produktionsanläggningar i Sverige och Belgien och samtidigt utvärdera möjligheterna att tillverka Volvobilar i nya anläggningar i Kina.
Volvo PV:s vd Stephen Odell hyllar personal och fack vid Volvo i Sverige och Belgien:
– Alla har varit fantastiska och mycket samarbetsvilliga och jobbat mot ett gemensamt mål.
Facken på Volvo PV hyllades av både av Fords finanschef Lewis Booth och Geelys ägare Li Shufu. Trots det håller facken ändå ett visst avstånd till affären:
– Jag vill inte kalla det oro, men vi känner väl en viss ovisshet. Det blir ett digert jobb att informera medlemmarna om affären, säger Mikael Sällström, klubbordförande för IF Metall på Volvo PV.
Lewis Booth konstaterar att det inte bara är en glädjedag.
– Det är lite sorgligt i dag också. Jag tycker mycket om Volvo, säger han till TT.
Han medger att det har varit tuffa förhandlingar, bland annat om immateriella rättigheter, men att han upplever att både Ford och Volvo har tillräckligt skydd i de avtal som mejslats fram.
– Avtalen vi har skrivit omfattar tusentals sidor. Det är en oerhört komplex affär, säger han.
Göteborg TT