Boeings 787 Dreamliner

787

Premiärturen för det nya passagerarplanet var två och ett halvt år försenad. Brister i design och produktion, avsaknad av viktiga delar och en två månader lång strejk är några av orsakerna.

Sedan papperslanseringen 2004 finns 840 beställningar inne på flygplansmodellen. Efterfrågan hos flygbolagen har varit stor på den bränslesnåla modellen som ska kunna bära omkring 250 passagerare på långdistansflygningar.

En annan av flygplanets fördelar är att den nya konstruktionen med hög andel kompositmaterial enligt tillverkaren innebär att Dreamlinern inte behöver lika mycket service som dagens flygplan.

Men kundernas tålamod har sedan dess prövats vid åtskilliga tillfällen – premiärturen har skjutits upp sex gånger. Boeing, som investerat 10 miljader dollar i projektet, hoppas enligt Reuters kunna leverera de första planen till Nippon Airways i slutet av nästa år.

Tisdagens provflygning var bland annat beroende av goda väderförhållanden – och i dag hade Boeing vädergudarna på sin sida. Strax efter klockan 19 svensk tid lyfte Dreamlinern från Boeings fabrik utanför Seattle för en fyratimmarsflygning över staten Washington.

Detta innebär startpunkten för en nio månader lång testperiod för sex flygplan. Men flera analytiker menar att testperioden skulle behöva vara minst ett år, och i så fall skulle Boeing få svårt att hålla tidsschemat för de första leveranserna.

Källa: svd.se


پیمایش به بالا